Gruppe 66
Kunstnere: Elsebeth Rahlff, Anne Hedegaard, Gitte Dæhlin, Trond Kastmann, Laurie Grundt

På slutten av 1960-tallet og ut på 70-tallet slo en gruppe kunstnere i Bergen seg sammen som en reaksjon på det de oppfattet som kulturell og institusjonell selvtilfredshet og konformitet. Gruppe 66 ville ikke bare speile samtiden, men forvandle den. De fulgte ikke en felles, overordnet estetisk retning, men baserte sin kunstneriske praksis på samhandling, kroppsliggjøring og kollektivitet gjennom omsorg og opposisjon. Publikum var derfor ikke bare tilskuere, men deltakere i verkene — samarbeidspartnere og aktive bidragsytere til i ulike kunstformer.

Kunstnerne i Gruppe 66 utforsket felles strategier for å være og skape sammen. De tok i bruk et konsept fra de skandinaviske situasjonistene: co-ritus — en sammensetning av «co‑» for kollektivt og «ritus» for seremoni/rite, som beskriver en kollektiv og sosial tilnærming til å lage kunst, og som gruppen først kom i kontakt med under et samarbeid i 1966 med danske avantgardekunstnere. Co-ritus fungerer som et improvisert ritual, snarere enn som et statisk objekt — en åpen, kollektiv handling som uttrykker motstand.

I denne utgaven av Bergen Assembly bringer Adania Shibli i samarbeid med kurator Frode Sandvik fra Kode/Bergen Kunstmuseum, tilbake tre viktige og nyskapende utstillinger av Gruppe 66, som alle opprinnelig ble vist på Bergen Kunsthall: Gruppe 66 (1966), Konkret Analyse (1970) og Samliv (1977–78).

Den første av disse, Gruppe 66, grep direkte inn i den kulturelle samtiden. I tillegg til selve utstillingen — der mye av kunsten med hensikt var midlertidig for å unngå monumentalitet — ble det arrangert kveldsprogrammer som åpnet for samvær, dialog og initiativer rundt kunstneres arbeidsforhold i Bergen, behovet for en kunsthøyskole og mangelen på atelierer og utstillingslokaler. Konkret Analyse videreførte disse ideene ved å samle kunstnere og tenkere i et åpent forskningsprosjekt der abstraksjon møtte handling, og humor møtte analyse. Performance, skulptur, video og kostymer ble brukt til å utforske spørsmål om kroppsliggjøring, sosial struktur og symbolspråk. Noen år senere fulgte prosjektet Samliv, der teatermanus, tekstiler, workshops og trykt materiell ble utviklet i mobile klasserom. Her oppsto en radikal sammensmelting av kunst og læring, der kunstnere, kunststudenter, medisinstudenter og folkehelsepersonell samarbeidet om å ta opp tabubelagte temaer som seksualundervisning, prevensjon og sykdom — og der skam ble byttet ut med kunnskap.

Nå, et halvt århundre senere, vender et utvalg av gruppens arbeider tilbake til Bergen Kunsthall, i de samme rommene der disse eksperimentene først tok form. Dette er ikke en retrospektiv utstilling, men en invitasjon til å lære gjennom gruppens metoder og til å ta del i kunsten som en øvelse i fellesskap — definert av deling, snarere enn av visning.

I tillegg til å vise et utvalg av verkene som opprinnelig ble stilt ut, presenteres også dokumentasjon fra arrangementer, plakater og utstillingsaktiviteter, for å belyse hvordan utstillingene ble rom for kollektiv handling. Igjennom utstillingsperioden skal det også avholdes en serie med fire nye co-ritus-hendelser som gjenopptar tråden fra Gruppe 66. Disse er ikke tenkt som en minnemarkering av fortiden, men som en mulighet for videre engasjement der samarbeid og interaksjon med publikum står i sentrum. De inviterte kunstnerne og kunstnerfellesskapene går i løpet av én kveld inn i en prosess som etterlater seg varige spor, formet av møter preget av samvær og utveksling.

co-ritus med: Susan Philipsz, Maasai Mbili, Jakkai Siributr og Tenthaus Art Collective

11. september kl. 17:00: Susan Philipsz
18. september kl. 17:00: Maasai Mbili
30. oktober kl. 17:00: Jakkai Siributr
6. november kl. 17.00:Tenthaus

Convener: Adania Shibli
Kuratorisk rådgiver: Frode Sandvik
Utviklet i tett dialog med Elsebet Rahlff og Knut Ove Arntzen

I samarbeid med: KODE
Med støtte fra: Sixten og Espen Rahlff

Gruppe 66, Bergen Kunsthall (Bergen Kunstforening), 11.03–3.04.1966
Gruppe 66: Niels Bolstad, Egil Røed, Lasse/Laurie Grundt, Elsebet Rahlff, Olav Herman Hansen, Ingvald Holmefjord, Oddvar Thorsheim, Per Kleiva, Terje Skulstad, Kjetil Hvoslef, Bjørn Kahrs Hansen, Ragnhild Gram Knutsen, Knut Bratland Kristiansen, Bjørn Hegranes og Lars A. Sæverud.

Inviterte gjestedeltakere fra København: Jens Jørgen Thorsen (maler, filmskaper, kunsthistoriker, situasjonistene og medlem av Skandinaviska Situationisterna ved Drakabygget i Sverige), Walt Rosenberg (skuespiller og performancekunstner fra Det Kongelige Teater i København), Anne Hedegaard (tekstilkunstner) og Stefan Rink (multimediekunstner).

Konkret Analyse, Bergen Kunsthall (Bergen Kunstforening), 2.10–18.10.1970
Medvirkende: Laurie Grundt og Stefan Rink (konsept og arrangører), Olav Herman Hansen, Anne Hedegaard, Elsebet Rahlff, Oddvar Thorsheim og Niels Bolstad (alle fra Gruppe 66), samt kunststudentene og assistentene Kim Schwartz og Bodil Lundsteen, som alle bidro med kunstverk, filmer, poesi, installasjoner, arrangementer, happeninger, jamming, debatter med mer.

Skandinaviske gjestedeltakere: Kjell Skyllstad (komponist/dirigent, Oslo), Ole John (eksperimentell filmskaper, København), Timo Linnasalo (eksperimentell filmskaper, Helsingfors), Kari Rydman (musiker og komponist, Helsinki), Jacqueline Buch & Co. (dukketeater, København), Sixten Haage (billedhugger, Sverige), Marius Heyerdal (lydkunstner, Norge), Terkel Hedegaard (maler og multimediekunstner, København), Church Underground (Helsinki) samt Day of Phoenix & King Kong (rockeband og lysshow, København).

Samliv, ​​Bergen Kunsthall (Bergen Kunstforening), 28.01–16.02.1977
Arrangert av Inger Grundt og Elsebet Rahlff. Prosjektet involverte over 50 bidragsytere.

Hva skjer?

Ingen planlagte arrangement

Se hele programmet
Et svart-hvitt-fotografi av en gruppe mennesker som sitter rundt et spisebord, drikker fra kopper og deler mat. Flere voksne har på seg fantasifulle hatter dekorert med blomster, papir eller andre gjenstander, mens en baby sitter i en barnestol ved bordet.
© Arkiv E.Rahlff Fotosession Grønnestølen Social Satire Hats & Suits. Konkret Analyse, Bergen Kunstforening 1970.