Susan Philipsz
Slow Fresh Fount, 2021

Når hun trer inn i silokamrene ved Bergen Arkitekthøgskole, lar Susan Philipsz stemmen runge gjennom rommet for å utforske akustikken. «Det er en instinktiv reaksjon,» sier hun. «Ved å projisere stemmen min inn i et rom måler jeg rommet — gjennom resonans og ekko kan jeg fastslå volumet, størrelsen, og dybden i rommet.» En måling som utføres på denne måten, med ens egen stemme snarere enn med det metriske system, kan sees på som en form for poetisk kunnskap.

Susan Philipsz’ syvkanals lydinstallasjon Slow Fresh Fount ble første gang vist ved Konrad Fischer Galerie i Berlin. Tittelen er hentet fra et dikt av Ben Jonson fra 1600-tallet, der den mytiske Ekho sørger over Narkissos’ død og ber omgivelsene om å sørge med henne. Med utgangspunkt i en musikalsk tolkning av Jonsons dikt som en firestemmig madrigal (et musikkstykke for flere stemmer), har Philipsz spilt inn hver stemme separat — sopran, alt, tenor og bass — og abstrahert tonene slik at lytteren ikke bare hører melodiske fragmenter, men også den rene resonansen de frembringer.

Enkelttoner og deler av melodier klinger gjennom BAS’ betongsiloer og forvandler det tidligere industrielle rommet til et rom for der besøkende kan lytte og reflektere sammen. Om prosjektet ved BAS sier Philipsz: «Ved Bergen Arkitekthøgskole håper jeg å utnytte arkitekturens akustikk til å skape en omsluttende lydinstallasjon som hjelper oss å forestille oss et annet rom utover her og nå.» Slow Fresh Fount inviterer lytterne til å senke tempoet, fininnstille sansene og oppleve bygningen ikke bare som en fysisk struktur, men som en resonant medspiller.

Susan Philipsz (f. 1965 i Glasgow) arbeider med lyd som et skulpturelt og romlig materiale. I verkene sine undersøker hun lydens emosjonelle og psykologiske resonanser, og hvordan den — i møte med arkitektur — kan forskyve vår bevissthet og åpne et nytt rom for tilstedeværelse. Philipsz tar ofte utgangspunkt i sin egen stemme, og vever inn musikalske referanser som spenner fra 1600–tallet til samtiden. Hun bruker lyd som virkemiddel i offentlige rom for å fremkalle en skjerpet sansebevissthet og midlertidig forskyve lytterens egen opplevelse av seg selv, stedet og øyeblikket. Susan Philipsz har hatt omfattende separatutstillinger ved institusjoner over hele verden, blant annet Hamburger Bahnhof i Berlin (2014), Hirshhorn Museum and Sculpture Garden i Washington, DC (2016), og ARoS Aarhus Kunstmuseum i Danmark (2023). Hun ble tildelt Turner-prisen i 2010 og utnevnt til Officer of the Order of the British Empire (OBE) i 2014 for sitt bidrag til britisk kunst. Philipsz bor og arbeider i dag i Berlin.

Hva skjer?

Ingen planlagte arrangement

Se hele programmet

Slow, Fresh Fount

Slow, slow, fresh fount, keep time with my salt tears:
Yet slower, yet; O faintly, gentle springs:
List to the heavy part the music bears,
Woe weeps out her division when she sings.
Droop herbs and flowers,
Fall grief in showers,
Our beauties are not ours;
O, I could still,
Like melting snow upon some craggy hill,
Drop, drop, drop, drop,
Since nature’s pride is, now, a withered daffodil.

— Ben Jonson