The New New Norwegian
i samarbeid med tidsskriftet Vinduet

Gjennom en litterær kjede av ti korte tekster stiller The New New Norwegian spørsmålet: Hvilke ord mangler i det norske språket? Hvilke begreper, følelser, væremåter og måter å forestille seg verden på har ennå ikke fått navn? Ti forfattere inviteres til å svare på disse spørsmålene med en kort tekst som introduserer et nytt ord til det norske språket – enten lånt, oppfunnet, gjenkalt eller nytenkt.

Prosjektet er utviklet som et samarbeid mellom Bergen Assemblys convenor Adania Shibli og Vinduetredaktør Priya Bains. Det er en refleksjon og konkretisering av fokuset denne utgaven av Bergen Assembly har på poetisk kunnskap, kjærlighet som en offentlig kraft, mujawara/naboskap og «vi-et». The New New Norwegian ser på ideen om «nabospråk» som et felles, delt rom, og handler om rekkevidden, fleksibiliteten og manglene ved ethvert dominerende språk ved å se på hva språket omfatter – og ikke omfatter – i dag.

Hver bidragsyter til prosjektet har sendt invitasjonen videre til en annen person de selv har valgt, og har dermed vært med på å kuratere og forme prosjektet som helhet. Resultatet blir en litterær og konseptuell kjede av ord, ideer og relasjoner som tegner et bilde av hva det norske språket kan bli når det strekkes i en omsorgsfull og kreativ prosess. Det første bidraget kommer fra romanforfatteren og poeten Pedro Carmona-Alvarez, etterfulgt av Kjersti Annesdatter Skomsvold, Shwan Dler Qaradaki, Ulla Schildt og Hans Petter Blad. Disse publiseres i Vinduet i forbindelse med åpningsdagen for på tvers, med, nær.

Den andre og siste delen av tekstene vil publiseres på nett, 6.november, med tekster fra Ana Maria Bresciani Arenas, Ana María Ramírez, Ibrahim Mursal, og andre.

Du kan lese tekstene på:
www.vinduet.no

© Zarina Saidova Den nye nye norsken
(The New New Norwegian), 2025.

Hans Petter Blad (f. 1962 i Oslo), er forfatter og regissør. Bøkene hans inkluderer ti romaner og seks diktsamlinger. For øyeblikket holder han på å avslutte en helaftens dokumentarfilm (eller et selvbiografisk filmessay) om dressur og ridning, kalt Beau-Geste, og en musikal om Yves Saint Laurent. Den neste romanen hans – Hvis jeg dør – publiseres på Forlaget Oktober tidlig 2026.

Pedro Carmona-Alvarez (f. 1972 i La Serena) er poet og forfatter. Som tiåring flyktet han sammen med familien fra Chile til Argentina, før de senere bosatte seg i Norge. Han debuterte i 1997 med en diktsamling og har siden gitt ut flere bøker, senest Chiquitita (2023), som mottok Riksmålsforbundets litteraturpris samme år. Hans tidligere romaner Og været skiftet, og det ble sommer og så videre (2012) og Rust (2009) har også vunnet flere priser. Carmona-Alvarez’ forfatterskap utforsker migranters utfordringer og berører universelle temaer som kjærlighet og sorg.

Shwan Dler Qaradaki (f. 1977 i Suleimania) er en tverrfaglig kunstner som arbeider med tegning, maleri, fotografi, installasjon og video. Gjennom et politisk ladet visuelt språk utforsker han identitet, multikulturalisme og hvordan ulike perspektiver former møter mellom mennesker. Han har mastergrader fra Kunsthøgskolen i Oslo og Institute of Fine Arts i Sulaimani, og fullfører nå et doktorgradsprosjekt i Oslo. Verkene hans har blitt vist på fremtredende arenaer og festivaler verden over, inkludert Human Rights Watch i New York, Rencontres Internationales i Paris og Tromsø Internasjonale Filmfestival. Qaradaki har mottatt en rekke priser, blant annet Oslo bys kunstnerpris, Kulturrådets innvandrerpris og Kistefos kunstpris.

Ulla Schildt (f. 1971 i Oulu) kombinerer analog og digital fotografi med arkivmateriale og funne objekter. De siste årene har hun vært særlig opptatt av menneskets behov for å samle og organisere, som en måte å mestre verden på. Med utgangspunkt i klimakrisen og ideen om at vi nå lever i menneskets tidsalder, Antropocen, utforsker Schildts verk en endret forståelse av natur og virkelighet. Hun er utdannet ved Dublin Institute of Technology i Irland og Aalto University School of Arts, Design, and Architecture i Finland. Hun har også deltatt på en rekke nasjonale og internasjonale utstillinger. Schildt bor og arbeider i Oslo.

Kjersti Annesdatter Skomsvold (f.1979 i Oslo) debuterte i 2009 med romanen Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg, som ble tildelt Tarjei Vesaas’ debutantpris samme år og kortlistet til International IMPAC Dublin Literary Award i 2013. Skomsvold skriver romaner, essays, poesi og barnebøker. Hun har mottatt Dobloug-prisen for sitt forfatterskap, og bøkene er oversatt til 25 språk.

Ana María Bresciani Arenas (f. Bogotá, 1978) er en kurator og forfatter som arbeider for MUNCH Oslo. Hun begynte studiene hennes i Columbia og fullførte mastergraden sin i Venezia, Italia. Fra 2013 , har hun arbeidet som kurator og senior-kurator ved Henie Onstad Kunstsenter. Fra 2022, arbeidet hun ved KORO for Nytt regjeringskvartal.
Siden 2024, har Bresciani Arenas vaert styreleder for BEK - Bergen Centre for Electronic Arts.

Ibrahim Mursal (f. 1990, Hamar) er en Oslo-basert filmregissør. Født i Norge av foreldre fra Somalia, flyttet han så til Sudan, hvor han mottok en bachelorgrad i Oil and Gas Exploration fra SUST, i 2012. En workshop for filmskaping under denne perioden vekket hans lidenskap for film. Etter seksten år i Sudan, returnerte han til Norge. Filmene hans inkluderer den prisvinnende dokumentaren, The Art of Sin (2020) og kortfilmen, African Family Dinner (2024).

Tidsskriftet Vinduet er et norsk litterært tidsskrift kjent for å presentere ny og ofte ukonvensjonell litteratur, samt essayer, kritikk og litterære refleksjoner. Det ble grunnlagt i 1947 av forlegger Harald Grieg og redaktør Nic. Stang, og utgis i dag av Gyldendal Norsk Forlag. Gjennom årene har tidsskriftet spilt en sentral rolle i å forme den litterære og kulturelle diskursen i Norge. Vinduet ble tidligere utgitt kvartalsvis på papir, men har siden 2021 eksistert som et rent digitalt, åpent tilgjengelig tidsskrift. Poet, essayist og oversetter Priya Bains ble redaktør i 2024, og under hennes ledelse fortsetter Vinduet å utforske nye skjæringspunkter mellom litteratur, politikk, film og samtidskultur mer generelt, med særlig fokus på eksperimentelle og underrepresenterte stemmer.